Bestellijst Online registreren Mijn mapeco BeCommerce
Hulp nodig? Contacteer ons!
Terug naar overzicht

Hoe kies ik een compressor?

Hoe kies ik een compressor? 

Even beginnen bij het begin. Waarom heb ik een compressor nodig? 
Wel, de compressor is een niet weg te denken aandrijfkracht in vele industrieën en werkplaatsen. Het is de krachtbron bij uitstek voor toepassingen die veel vermogen  vergen. De potentiële kracht  ligt sterk boven de mogelijkheden van de beschikbare netstroom.
In dit artikel bespreken we de zuigercompressor, de schroefcompressor is voor industrieel gebruik en gaat buiten het doel van deze blog.

We kijken samen even naar de bepalende factoren om te weten welke zuigercompressor je best kan kiezen.
Doorheen het afstemmen van de keuze zullen we een slagmoersleutel als voorbeeld aanhouden met een verbruik van 410l/m die we gebruiken voor 20 minuten per uur en werkt op 8 bar.
Ja kan ook meteen naar de selectie toppers van Mapeco gaan. Met deze heb je een aantal  zeer goede toestellen voor algemeen gebruik!

Compressor kiezen

Bij het kiezen van een compressor staan er verschillende factoren rechtstreeks in verband met elkaar.

Verbruik

Om de goede keuze te maken voor een compressor moet je eerst een goed zicht hebben op de verbruiker die aangestuurd moet worden. Het is belangrijk te weten welk volume aan lucht  nodig is voor je activiteit. Dat drukken we dan uit in liter per minuut.
Om het verbruik te weten kan je de documentatie raadplegen van je toestel, bijvoorbeeld een verfpistool of slagmoersleutel. Tel het luchtverbruik samen als het meerdere apparaten zijn en vermenigvuldig dit met 1,5. Zo ben je zeker van de nodige capaciteit.


voorbeeld slagmoersleutel:

  verbruik van 410l/m * 1.5 = 615l/min.

Motorvermogen

Het motorvermogen kan je inzicht geven in de mogelijkheden van de compressor die je wenst te kiezen.
Hieronder geven we een vuistregel die helpt inschatten of je motor voldoende lucht zal genereren om je persluchtgereedschap aan te drijven.

  • Onder netspanning krijg je uit 1 PK van de motor ongeveer 70 liter lucht per minuut.
  • Op bedrijfsspanning krijg je uit 1 PK van de motor ongeveer 100 liter lucht per minuut.

Een andere manier om te weten hoeveel lucht je motor opbrengt is via de aangezogen lucht. Je zal merken dat men vaak de aangezogen lucht vermeld op specificaties. Om de geleverde lucht te weten kan je dit ongeveer halveren.
Je kan je opbrengst nog gunstig beïnvloeden door het nemen van een twee cilinder compressor of compressor met V-snaar. Om te weten wat dit precies wil zeggen kan je lezen over de extra functies verder in dit artikel.

voorbeeld slagmoersleutel:

We weten dat de slagmoersleutel 615 l/m verbruikt.
Theoretisch gezien zal onder bedrijsspanning een motor met 6,15 Pk volstaan. Dit zal natuurlijk   afhankelijk zijn van nog andere factoren die we verderop bespreken.

Druk

Je hebt voor vele toepassingen niet enkel een hoeveelheid lucht nodig maar deze moet ook een bepaalde kracht uitoefenen.  Voor de kracht (druk) gebruiken we “bar” als maateenheid. Professioneel materiaal kan tot 10 bar druk nodig hebben. Ga je daarboven dan zit je in de industriële toepassingen. Als je spreekt over niet professioneel gebruik zal je niet vaak boven 6 bar gaan.
Druk ontstaat door compressie. Stel je een tank voor met een volume van 100 liter. In deze tank past dus onder normale atmosferische druk (=1 bar) 100 liter lucht. Om een druk van 8 bar te verkrijgen zal je er dus in theorie 700 liter extra lucht moeten inpompen. Dit klopt niet helemaal omdat de verhoging van druk ook een verhoging van temperatuur meebrengt. Deze temperatuur verhoging zorgt dan voor een nog sneller oplopende druk (gaswet).


voorbeeld slagmoersleutel:

werkt op 8 bar , als je dus een compressor zou kiezen die tot 8 bar gaat, zal je motor steeds op   maximum capaciteit  moeten werken. We nemen dus beter een compressor van 10 bar.
Zo hebben we ruimte om te reduceren (luchtdruk verlagen).

Tankinhoud

De tankinhoud staat in nauw verband met de tijd dat je met luchtdruk wenst te werken (werktijd).
Hoe groter je tankinhoud, hoe langer je kan werken zonder dat de compressor moet aanslaan.
Voor de zuigercompressor is het aan te raden dat deze slechts 60% van de tijd actief is tegenover de totale werktijd. Dat komt omdat bij het samenpersen van lucht verhitting ontstaat.
De resterende 40% is dus een koelperiode. Voor de motor is het dan weer aan te raden dat deze niet meer dan 10 keer per uur opstart.
Voor de tankinhoud betekent dit dus dat je voldoende opslag nodig hebt om deze waardes te kunnen respecteren. Als de werken beperkt zijn in tijd en de afkoelingsperiode dus altijd voldoende is, kan de tankinhoud dus ook minimaal zijn. Dat is natuurlijk handig voor mobiele compressoren. Denk bijvoorbeeld aan een nagelpistool op luchtdruk dat je sporadisch nodig hebt als buitenschrijnwerker. Dat kan dan perfect op een bijna “directe” aandrijving. Echt direct kan niet omdat je altijd eerst druk moet opbouwen.

Alle factoren samen

Bovenstaande informatie toegepast op het voorbeeld: een slagmoersleutel met een verbruik van 410l/m die we gebruiken voor 20 minuten per uur en werkt op 8 bar.

We hebben gezien dat je het verbruik best maal 1,5 doet. 410 maal 1,5 geeft ons een verbruik van 615 liter per minuut. We gebruiken de machine 20 minuten per uur. Dit wil zeggen dat je 20 keer per uur 615 liter lucht uit de tank wil krijgen.

In totaal heb je op het uur dat je werkt 12300 liter lucht nodig. 20 keer 615 liter lucht is immers gelijk aan 12300 liter lucht.

De gewenste druk van de ketel nemen we op 10 bar zodat we kunnen reduceren naar 8.
Zonder deze buffer zou je motor immers altijd krachtig genoeg moeten zijn om het volledige verbruik te kunnen leveren. Dat zou met het voorbeeld dus 6,15 Pk zijn.

Om je compressor voldoende koeling te geven, werkt hij best maar 60% van de totale werktijd. Stel dat we 1 uur werken, dan zou hij dus eigenlijk maar 36 minuten van dat uur mogen draaien.

Je motor zou dus op die 36 minuten dat hij werkt 12300 liter uitstromende lucht moeten kunnen voorzien. 12300 gedeeld door 36 is gelijk aan 342 (341,67).  Dit wil dus zeggen dat de motor per minuut dat hij werkt 342 liter uitstromende lucht moet voorzien.

Stel dat we de compressor laten werken op bedrijfsspanning. Dan zorgt 1Pk van de motor voor 100 liter lucht per minuut. Zonet hebben we berekend dat we 342 liter lucht per minuut moeten kunnen voorzien, dus dan zouden we een motor van minimaal 3,42 Pk moeten hebben.

Als we nu terugkomen naar ons verbruik, dan weten we dat we niet 342 liter lucht per minuut nodig hebben, maar 615. En hier komt de tankinhoud erbij kijken, die moet namelijk de buffer zijn voor het verschil tussen het volume dat de motor per minuut kan produceren, en wat er per minuut nodig is. In dit geval zou dus een tankinhoud van 615-342 = 273 liter voldoende moeten zijn.

Stel nu dat je toch een motor van 5Pk hebt, die kan dus 500 liter lucht per minuut leveren, dan zou een tankinhoud van 115 voldoende moeten zijn.

Stel dat je toch een motor van 3,42 Pk hebt, maar slechts een tankinhoud van 200 liter, dan zal je motor  meer dan 36 minuten van het uur moeten werken om voldoende lucht aan te leveren. Dit zal dan over de tijd gaan dat je er mee wenst te werken. Bijkomend zal je zuigermechanisme oververhitten wat zorgt dat deze stuk kan gaan of heel snel slijt. 

Conclusie

De nodige tankinhoud zal dus minder worden naarmate je motor vermogen stijgt. De meeste sterkere motors hebben echter ook een grotere tank. Hierdoor zal je dus vaak een compressor kiezen die overschot heeft in mogelijkheden. Dit is goed, zo heb je ruimte voor meer verbruikers die er onvoorzien bij komen. Zo vermijd je ook dat de tijd die de compressor nodig heeft te dicht leunt tegen de tijd dat je gereedschap gebruikt.
Bij het kiezen van een compressor neem je dus altijd meer dan het minimum dat je nodig hebt!

Extra functies compressoren

Om de functionaliteit te verbeteren of te veranderen heb je nog enkele bijkomende mogelijke eigenschappen. Deze zorgen er dan voor dat de compressor een specifieke taak beter kan uitvoeren.

We bespreken even de extra eigenschappen in deze overzichtelijke tabel. Je kan klikken op een eigenschap om direct naar de juiste paragraaf te springen.

Olievrij

Lucht zuivering  

Geluids arm

Twee cilinders  

Dubbele tank

Motorisch

V-snaar

Vernevelaar

Elektrisch

Meertraps

 

 

 

Olievrije werking

Olievrije werking heeft als voordeel dat er geen doorlopend onderhoud moet gepleegd worden op de compressor. Oliegesmeerde modellen moeten namelijk om de zoveel gebruikstijd aangevuld worden met verse olie. De olieloze compressor heeft als bijkomend voordeel dat deze zonder verdere filtering geschikt is voor toepassingen waar geen olie in de afgegeven lucht mag zitten. Denk maar bijvoorbeeld aan verfspuiten. Ook bij het schoonblazen van olie gevoelige materialen is dit een belangrijke parameter. Belangrijk detail voor deze eigenschap is wel dat bij langere duur van werken je nog aanvullend koeling nodig kan hebben. De olieloze werking is ook iets gevoeliger aan slijtage.

Geluidsarme werking

Geluidsarme werking  is voordelig als de compressor niet in een afgescheiden ruimte ondergebracht is of je langdurig dichtbij de compressor moet werken. Er zijn specifieke modellen die speciaal ontworpen zijn om geluidsarm te zijn.
Algemeen kan je wel stellen dat hoe hoger het toerental en hoe hoger het vermogen van de motor, hoe meer decibels. Olie heeft een dempend effect. Een oliegesmeerde compressor zal dus net iets stiller werken. Een compressor met V-snaar zal ook iets stiller zijn omdat deze op een lager toerental draait. Dit heet ook “traag lopen”.
Dan heb je ook nog motoren die speciaal ontworpen zijn voor een stillere werking of afgewerkt zijn met een mantel die het geluid dempt.

Dubbele tank

De dubbele tank is ideaal wanneer een constante druk gegarandeerd moet kunnen worden. Terwijl één tank druk levert wordt de andere intussen bijgevuld. Dankzij een terugslagmechanisme word dit volledig automatisch geregeld. Zo kan je zorgeloos doorwerken tegen een gegarandeerde druk.

Vochtafscheider en-of olieafscheider

Dit element zorgt ervoor dat oliedeeltjes en waterdeeltjes niet in het  verbruiker circuit komen.
Dit heet dan de lucht conditioneren. Er zijn een aantal toepassingen waar schone en droge lucht cruciaal is. Denk maar aan reiniging van vochtgevoelig materiaal of het vernevelen van verf.
Je kan de olieafscheider en vochtafscheider vaak in één module vinden.

Vernevelaar

De vernevelaar zorgt dan weer net dat er periodiek olie word geïnjecteerd in het verbruiker circuit om de apparaten te smeren en zo een goede werking te garanderen. Dat is cruciaal voor alle mechanische persluchtgereedschappen.
Denk maar aan een ratel, slijpmachine, slagmoersleutel en zoveel meer. Goed smeren betekent duurzaamheid!

Twee cilinders (of meer)

Twee zuigermechanismen aansturen met 1 motor kan perfect, soms zelfs wel 3 zuigers!
Dit zorgt dan voor meer aangezogen lucht. Zo kan je uit eenzelfde vermogen van de motor
toch meer luchtopbrengst halen.

Meertraps

Het meer trappen systeem zorgt ervoor dat de perslucht onder een hogere druk kan gezet worden dan gebruikelijk mogelijk is tegenover het motorvermogen. De lucht perst door meerdere kamers met telkens een verhoging van de druk. Je kan dit zien als het verplaatsen van een zwaar object met een hefboom.

Met V-snaar (aandrijfriem)

Je compressor kan uitgerust zijn met een V-snaar of aandrijfriem. Deze brengt de motorkracht over op het compressiemechanisme. Het grote voordeel is dat dit van een groot naar klein moment gaat zodat de motor tegen een lager toerental kan werken. Zo verbetert de algemene levensduur en gaat de geluidsdruk omlaag.

Op netstroom

De meeste compressoren met een tank tot 100 liter werken op de gewone netspanning van 230V.
Als je met bedrijfsspanning werkt (400V) dan zijn dit vaak de compressoren met een vat boven de 100 liter. Je kan je compressor die op bedrijfsstroom werkt op gewone netspanning laten werken. Hiervoor heb je dan wel een adapter nodig om van de dikke stekker naar een dunnere te gaan.

Op benzinemotor

Dit type compressor wordt aangedreven door een diesel of benzinemotor. Dit heeft als grote voordeel mobiliteit. Zo kan je op verplaatsing toch veel vermogen genereren, een goede optie dus als een stroomgroep onvoldoende kan leveren voor bepaalde taken.

Hoe werkt een zuigercompressor

Het principe van de zuigercompressor werkt op een eenvoudige manier. Twee pistons staan beiden op een krukas. Door de uit elkaar wijzende positie kan één piston lucht aanzuigen in de kamer met terugslagklep, terwijl de andere piston de lucht uit het circuit duwt . Als de eerst duwende piston dan terugkeert zuigt deze lucht uit het circuit en duwt de piston die lucht uit de omgeving aanzuigt de kamer leeg zodat een verse aanzuiging kan plaatsvinden.
Even geïllustreerd:

 

Dit is een van de oudste principes van compressoren en is de meest voorkomende.
De voordelen van deze compressor liggen voornamelijk in de mobiliteit en kostprijs. Je kan deze van zeer groot tot zeer klein kopen.

Een kleine greep uit onze toppers

Onze lichtgewicht kampioen: Contimac CM 235/8/6 W

Deze compressor is door zijn compacte uitvoering perfect om te werken op verplaatsing.
Met een vat van 6 liter sta je zeer snel op de gewenste druk.
In combinatie met een werkdruk van 8 bar kan je de meeste lichte apparaten aansturen.
Perfect voor kleine karweien dus! Denk maar aan enkele dunne nagels (brads) schieten of een lijst siliconeren.
Deze compressor is ook ideaal voor de doe-het-zelf werkplek. Dankzij zijn compacte design is deze ook makkelijk op te bergen en kan de meeste kleine klusjes gerust aan.

Onze willen en ook kunnen: Contimac CM 410/10/50 W

Met een motor van 3 Pk levert deze compressor alles wat je nodig hebt voor lichte werkzaamheden.
In combinatie met een vat van 100 liter heb je dus voldoende buffer voor lichte verbruikers.
Dankzij de werkdruk van 8 bar kan je natuurlijk ook de zware toepassingen aansturen.
Veelzijdig inzetbaar dus!
De ideale compressor voor als je veelvuldig lichter luchtgereedschap gebruikt of soms zwaar!

Onze zware jongen: Airpress Compressor LM 100/400

Met deze compressor stuur je moeiteloos allerlei gereedschap aan.
Dankzij de krachtige traag lopende motor krijg je heel wat rauwe kracht binnen.
Met de 3 cilinder aanzuiging krijg je een sterk instroom.
Deze compressor is ideaal voor een werkplek waar luchtdrukgereedschap intensief gebruikt wordt. Dankzij de werkdruk van 10 bar ook zeer divers inzetbaar.
De mechaniek is ook extra beschermd met een kooi. Dat is natuurlijk handig voor sommige omgevingen.

Nog één tip:

Wil je gaan verven of andere olie en vochtgevoelige taken uitvoeren? Vergeet dan niet de bijhorende olie –en vocht afscheider te kopen.

Algemeen

Nu weet je alles wat je nodig hebt om een compressor te kopen die geschikt is voor jouw specifieke taak. De juiste compressor kiezen is geen eenvoudige zaak. Als je na het lezen van dit artikel nog hulp nodig hebt bij je keuze. Aarzel dan niet om ons te contacteren per mail , per telefoon of in één van onze winkels. Onze experten staan altijd voor je klaar!

Mapeco tot je dienst!